Na czym polega biznes odpowiedzialny społecznie?
Nie ma żadnych wątpliwości, że w ostatnich dekadach bardzo ważnym pojęciem dla wielu firm stało się zagadnienie biznesu społecznie odpowiedzialnego. Co dokładnie kryje się za tym właśnie zagadnieniem? Społeczna odpowiedzialność biznesu to pewien koncept zarządzania przedsiębiorstwem w sposób świadomy i zrównoważony. Jest to po części pewna składowa budowania wizerunku marki, choć nie tylko .
Wiele firm decyduje się na wprowadzenie koncepcji biznesu społecznie odpowiedzialnego przede wszystkim ze względu na potrzeby i wymagania społeczne oraz ekologiczne. Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie coraz więcej z nich decyduje się na społeczną odpowiedzialność biznesu. Na czym jednak to tak w zasadzie polega? Zgodnie z ideami tej koncepcji, przedsiębiorstwa nie powinny dążyć tylko i wyłącznie do zysku.
Nie ma żadnych wątpliwości, że to także bardzo ważny aspekt, natomiast prócz tego firmy powinny również zdobyć zaufanie otoczenia i tworzyć dobre relacje zarówno z pracownikami, jak i partnerami biznesowymi. Bardzo istotne są również kwestie prospołeczne oraz proekologiczne. Wszak dla każdej firmy niezwykle ważne jest to, w jakim otoczeniu i środowisku się znajduje.
Z tego też powodu należy w odpowiedni sposób zadbać o relacje z otoczeniem, a dzięki temu sami będziemy w stanie kształtować środowisko wokół nas i mieć realny wpływ na jego wygląd. Może się to tymczasem okazać bardzo ważnym narzędziem dla naszej firmy.
Dlaczego warto stawiać na społeczną odpowiedzialność biznesu?
Wiele firm podejmuje różnego rodzaju działania proekologiczne czy prospołeczne w celu „ocieplenia” swojego wizerunku.
Jest to całkiem dobra droga, gdyż działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu z pewnością pomagają zbudować pozytywny wizerunek marki i zwiększyć jej świadomość wśród odbiorców. Należy jednak przy tym zaznaczyć, że społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest nastawiona na jednorazowe, krótkie przedsięwzięcia – wręcz przeciwnie, chodzi tutaj o długotrwałe i świadome działania, dzięki którym przedsiębiorstwo jest w stanie zbudować dobre relacje z lokalnym społeczeństwem, klientami, pracownikami czy partnerami biznesowymi. Oczywiście wszystko to wpływa także na bardzo korzystną dla naszego przedsiębiorstwa promocję, choć jest to swego rodzaju produkt uboczny.
Same działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą przybierać bardzo różny charakter, który zależy nie tylko od prowadzonej przez nas działalności, lecz także od wielkości firmy czy samego otoczenia. Z pewnością warto wsłuchiwać się w potrzeby lokalnego społeczeństwa, dzięki czemu będziemy w stanie realnie odpowiedzieć na jego potrzeby i wymagania. Prowadzenie biznesu w oparciu o model prospołeczny nie jest łatwą sprawą, lecz w ten sposób możemy planować długofalowe działania, które rzeczywiście będą zmieniać świat na lepsze – a to jest niezwykle cenny kapitał dla każdego przedsiębiorstwa.
Warto więc promować ideę biznesu społecznie odpowiedzialnego.